Deze pagina is nog in opbouw en wordt regelmatig aangevuld. Vind je het antwoord op je vraag niet, stuur ons dan een berichtje!

Deze pagina is noch volledig noch bindend, maar probeert je zo goed mogelijk te informeren zonder jargon en onnodige techniciteiten. Meer wettelijke/technische details vind je in onze algemene voorwaarden.

Wat is STEAM?

Het acroniem STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) is een verzamelterm voor alles wat te maken heeft met wiskunde, exacte wetenschappen, techniek, informatica, en hoe die op elkaar steunen. STEAM gaat nog een stapje verder en voegt ook een artistieke zuil (Arts) toe. De bedoeling is om de STEM-richtingen te integreren met de kunsten, in al hun kleuren en vormen, en om nog meer de nadruk te leggen op het creatieve proces dat de STEM-domeinen aan elkaar bindt.

Is Bollebus een bedrijf of een vzw?

Bollebus is een project door en voor wetenschapsliefhebbers, bestaande uit beide.

Op onze website worden twee officiële ‘ondernemingen’ vertegenwoordigd:

Daarnaast vind je op onze website ook heel wat persoonlijke passieprojectjes en bijproducten van beide bovenstaande activiteiten, met name op onze blog en informatieve pagina. Voor deze twee zaken leek een formele uitsplitsing ons nodeloos gezien we deze zaken hoe dan ook gratis ter beschikking stellen en er ook uitsluitend onbetaalde uren inkruipen.

In praktijk kom je natuurlijk bij dezelfde twee nerds terecht: hetzij Jens Bossaert, hetzij Sara Chiers, dus waarom zo verwarrend doen? Wel, dat dachten wij eerst ook, we begonnen een eenmanszaak en deden daar alles onder. Workshops waren toen geen grote prioriteit want cor***, maar we lieten al aan iedereen weten dat we ook daar mee bezig waren en lanceerden algauw enkele workshops voor in de klas. Twee jaar later wilden we voor het eerst ook open activiteiten (= je kan individueel inschrijven) organiseren, maar liepen we tegen heel wat obstakels aan.

Ook al wilden wij er niet per se iets aan overhouden, gewoon om het als bedrijf te organiseren, zou het veel meer kosten dan als vzw (locaties huren, materiaal lenen, btw-tarief, …). Ons deeltje workshops en activiteiten voldeed bovendien wel aan de criteria voor een vzw: geen wens om er winst uit te halen en een sociaal/educatief doel. We kregen dus de keuze; steevast een hogere prijs doorrekenen aan deelnemers of een berg papierwerk doorworstelen (en enkele eenmalige extra kosten betalen). Wij kozen voor dat laatste.

Een nieuwe naam kiezen, een nieuwe website bouwen, dubbele sociale media onderhouden en onze publiciteit terug van nul beginnen, terwijl onze eigen doelstellingen eigenlijk niet gewijzigd waren, was echter een brug te ver voor ons. Het moet ook haalbaar blijven! Dus zo eindigden we met deze soms wat verwarrende situatie waar er twee Bollebussen zijn … In praktijk zal je echter vooral twee zotte wiskundefans zien die vanalles en nog wat doen met wetenschap en hoef je je van al deze techniciteiten gelukkig niet veel aan te trekken. Desondanks willen we er eerlijk over communiceren en mag je ons altijd verdere vragen stellen als je die hebt.

Kan ik een factuur krijgen?

Ja hoor. Wil je een btw-conforme factuur voor je boekhouding dan volstaat het om ons naast je naam en adres ook je btw-nummer te bezorgen.

Wil je op de webshop bestellen vanuit Nederland, stuur ons dan je bestelling door per mail (n.a.v. verlegging btw). 

Kan ik een bestelling op maat combineren met een aankoop op de webshop?

Natuurlijk, wat een slimme manier om wat verzendkosten (en onnodige CO2-uitstoot) te vermijden!

Heb je al besteld, stuur ons dan gewoon een berichtje dat we de twee combineren of dat we xyz product op maat aan je webshoporder mogen toevoegen. In dit geval zul je de twee bestellingen wel afzonderlijk moeten betalen.

Ben jij een echte efficiëntiewizz en heb je de combinatie al op voorhand uitgedokterd, stuur ons dan gewoon een berichtje met je idee voor een product op maat én je webshop-order, dan maken we meteen een gecombineerde afrekening voor je op.

Merk wel op dat een custom order toevoegen ervoor kan zorgen dat je webshoporder iets later verzonden word.

Privacy en cookies

Onze volledige privacy- en cookiepolicy vind je hier. In overeenstemming met de GDPR wetgeving is deze leesbaar voor de leek, maar toch staat daar een heel lange uitleg dus even de korte samenvatting:

  • Wij gebruiken geen onnodige cookies (i.h.b. geen analytics/tracking), maar enkel de cookies die nodig zijn om de website (veilig) te laten werken bij betaling, reacties, accounts, …
  • Wij doen met jouw persoonlijke data niet meer dan nodig; we beantwoorden je vraag, bezorgen je je bestelling, sturen je een nieuwsbrief (als je daarom vraagt), … én zorgen dat onze boekhouding aan de wetgeving voldoet maar verder doen wij met jouw data niks.
  • Als we met je gegevens, een ontwerp of idee van je, beelden van tijdens een workshop, … iets willen doen, dan vragen we steeds eerst je toestemming.

Hoe snel wordt mijn bestelling geleverd? (Webshop)

Wij proberen je pakketje zo gauw mogelijk te versturen. Toch vragen we je rekening te houden met een levertijd van 7 à 10 dagen. Concreter: geef ons 5 à 6 dagen om je bestelling te maken (vaak lukt het sneller, maar niet altijd) en tel daarbij minstens 1 dag voor levering (+1 voor leveringen buiten België, +2 voor tragere opties zoals briefpost en Mondial Relay).

Deze lange levertijd is er omwille van drie redenen:

  • Om een ruim, uniek, niche en kwalitatief aanbod te kunnen aanbieden, bewerken wij heel wat producten zelf, laten we andere producten in kleine oplages maken en kopen we ook beperkt in; daardoor duurt het soms even voor je product afgewerkt in onze handen ligt.
  • Daarnaast combineren we deze webshop als startend bedrijfje nog met ander werk en andere (eigen) projecten.
  • Tot slot bieden sommige vervoerders goedkopere tarieven aan voor tragere leveringen, een goedkopere optie die we je graag aanbieden. Meer info vind je hieronder bij de verzendtarieven.

Twijfel je of je cadeautje nog op tijd zal aankomen, mail of bel ons dan gerust even. Als we weten over welk(e) product(en) het gaat, kunnen we je concreter laten weten wanneer je je bestelling kan verwachten.

Wat zijn jullie verzendkosten?

Wij rekenen volgende verzendkosten aan:

BelgiëNederlandLuxemburgFrankrijkDuitsland
Briefpost (kleine producten, zonder trackingcode, trager).€3,50€9,70€9,70€9,70€9,70
Bpost: afhaalpunt of pakjesautomaat€6,00€10,30/€11,50/
Mondial Relay (trager): afhaalpunt of pakjesautomaat
(uitzondering: in Duitsland naar een adres)
€3,75€7,90€3,75€7,90€12,30
Bpost: naar een adres.€8,50€14,50€16,35€20,00€15,75

We bieden geen gratis verzending aan, maar wie in de buurt woont/passeert, naar een activiteit van ons komt, … kan wel gratis ophalen na afspraak.

Waarom zo’n hoge verzendkosten? Niet omdat we fan zijn van extra kosten, dat is niemand! Wel omdat we onze prijzen eerlijk willen maken. De keerzijde van geen of lage verzendkosten is namelijk dat in elk product de prijs van verzending (deels) bijgeteld wordt, en grote bestellingen in feite kleinere verzendingen “sponsoren”. Omdat we de prijzen eerlijk willen houden, rekenen we je daarom gewoon door wat de vervoerders ons aanrekenen.

Kan ik mijn pakje ook ophalen (in een postpunt of pakjesautomaat)?

Ja hoor. Wij verzenden met bpost en Mondial Relay, net omdat zij een ruime keuze aan pakketautomaten en afhaalpunten bieden. We weten namelijk dat het geen evidentie is om steeds thuis te zijn wanneer een pakket aankomt. Je kan je pakje dus net zo goed afhalen bij een van de vele postkantoren en postpunten of pakjesautomaten.

Ik woon in de buurt, kan ik mijn pakje bij jullie afhalen?

Ja, maar enkel op afspraak. Wij hebben namelijk geen fysieke winkel of vaste uren waarop we thuis zijn. Als je in de buurt woont of geregeld passeert kun je dus de optie “Afhalen in Tiegem (na afspraak)” selecteren bij het afrekenen. In dat geval sturen we je een berichtje eens je bestelling klaar ligt, met een voorstel van wanneer je de komende dagen kan komen ophalen.

Ook als je naar een activiteit van ons plant te komen (minstens een week in de toekomst!) kun je je bestelling daar in ontvangst nemen door de optie “Afhalen in Tiegem (na afspraak)” te selecteren en dit als opmerking te vermelden.

Wat als mijn pakketje niet/beschadigd/… aankomt?

We pakken je bestelling steeds met zorg in en doen ons best om je bestelling heelhuids te laten aankomen. Jij kan ook je deel doen door te kiezen voor de (trouwens goedkopere) optie ophalen in een postpunt/automaat, als je weet dat je vaak niet thuis bent. Als dat geen optie is, kan je ook bij een kennis/buur/… laten leveren of een andere tip meegeven (zoals bij voorkeur niet op maandag leveren) als je uit ervaring weet wat werkt of niet werkt in jouw buurt.

Komt je pakje toch in minder goede staat aan, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Stuur zeker enkele foto’s of een filmpje mee (liefst ook van de ongeopende doos), zo komt er geen welles-nietesspelletje van — niet met ons en niet met de koerier. Als enkel de doos beschadigd is, maken we een melding bij de verzenddienst om dit hopelijk in de toekomst te vermijden. Als ook de producten zelf beschadigd zijn geraakt zonder jouw toedoen, dan sturen we ook een vervangitem op.

Is je pakje helemaal niet aangekomen, hoewel de trackingcode zegt van wel, laat ook dan zo snel mogelijk iets weten. We vragen dan zo snel mogelijk na wat er gebeurd is. Misschien ligt het pakje gewoon in een postpunt of bij een buur omdat je niet thuis leek of was.

Houden jullie wat rekening met het milieu met al die pakjes?

We doen ons best. Pakjes verzenden is inherent niet super voor het milieu, maar we proberen de impact te minimaliseren waar mogelijk. Zo bieden we de mogelijkheid tot ophalen in een postpunt/automaat naar keuze om het onnodig rondrijden door koeriers te verminderen. Maar vooral proberen we ons steentje bij te dragen bij het kiezen van verpakkingsmaterialen.

In eerste instantie wilden we alle plastic verpakking vermijden, maar toen we zagen hoeveel plastic vulmateriaal (luchtkussentjes, schuimpjes, …) er met grondstoffen en persoonlijke pakjes meekomt, leek het ons zonde deze niet opnieuw te benutten. Voor de verpakking van jouw pakje zijn er dus enkele mogelijkheden:

  • Je pakketje kon rechtstreeks of met een wikkel van gerecycleerd kraftpapier in een kartondoos.
  • Je pakketje kreeg wat hergebruikt plastic of piepschuim vulmateriaal. Je mag er 100% zeker van zijn dat dit materiaal al minstens een tweede leven kreeg. Geef het zelf gerust nog een derde leven in een knutselprojectje voor kinderen of geef het door aan een vriend of kennis die breekbare items wil verhuizen.
  • Je pakketje kreeg papier- en kartonsnippers als vulmateriaal. Ook dit is materiaal dat al minstens een tweede leven kreeg. Dozen die niet anders gebruikt kunnen worden, papieren templates, restjes en ander min of meer blanco papier en karton wordt versnipperd voor dit doel. Je mag deze snippers met een gerust hart in de papierbak (of op de composthoop) gooien. Wij halen er namelijk alle tape en stickers af voor we karton versnipperen. Ook hoef je er niet mee in te zitten dat jouw gegevens, eens afgedrukt en versnipperd, in een ander zijn pakje terechtkomen: hoewel de snippers klein zijn, gebruiken we bewust geen bedrukt papier.
  • Je pakketje kreeg speciaal aangekocht gerecycleerd vulmateriaal. Hoewel we liever geen materiaal aankopen dat meteen wordt weggegooid, zullen we zodra onze webshop zo vlot draait dat we onvoldoende materiaal van bovenstaande soorten voorhanden hebben, genoodzaakt zijn om aan te vullen met aangekocht gerecycleerd papier en/of karton. 

Kan ik terugsturen?

Bij wet heb je als consument recht op garantie en retour. Wij moeten ons natuurlijk aan de wet houden, maar wil dat zeggen voor jou?

  • Bestelde je iets waar je toch niet tevreden mee bent, dan kan je het (meestal) binnen de 14 dagen terugsturen. Stuur ons even een berichtje zodat we weten dat je iets gaat terugsturen. De verzendkosten voor het terugsturen zul je (meestal) wel zelf moeten betalen. Krijgen we het product terug zoals het hoort, dan storten we je het aankoopbedrag en de initiële verzendkosten terug.
  • We maken een uitzondering als wij duidelijk iets gemist hebben (zoals een productiefout of een foutieve beschrijving op de site). In dat geval voorzien we zelf een retourlabel voor je of betalen we je bestelling terug terwijl je het item mag houden — iedereen kan wel een T-shirt voor vuile werkjes gebruiken, niet?
  • Wat kan je niet terugsturen? Simpel: producten die we niet opnieuw kunnen verkopen. In ons huidige aanbod zijn dit enkel sterk gepersonaliseerde T-shirts en kaartjes. Koos je enkel een eigen kleur, dan nemen we je T-shirt normaal wel terug (tenzij we je al gemaild hebben om te vragen of je echt die kleurencombinatie bedoelde …) maar staat er een naam of eigen design op, dan kunnen wij daar jammer genoeg niks meer mee. Een tip voor de twijfelaars: als je uitsluitsel wil over jouw specifiek verzoek, vraag het ons even op voorhand.
  • Gaat iets de eerste twee jaar kapot zonder reden, dan kan je je op de wettelijke garantie beroepen en vragen om een herstelling of vervanging. We doen onze uiterste best om onze producten degelijk te (laten) maken, maar dat een T-shirt die je elke week door de wasmachine haalt er twee jaar later niet meer splinternieuw uitziet is niet abnormaal. Net zoals de wetgeving dat ook voorziet, moet de redelijkheid in deze dus wel primeren.

Mogen we je er desondanks toch op wijzen dat we heel wat producten on-demand maken en je dus vriendelijk verzoeken om bijvoorbeeld eens extra je maat te controleren voor je bestelt? I.p.v. een grote doelgroep aan te spreken, besloten wij om aan een ruim assortiment te werken. We doen dit met volle overtuiging, maar dat wil ook wel zeggen dat we niet de capaciteit voor retours hebben zoals bepaalde grotere winkels.

Welke betaalmogelijkheden zijn er?

Hoe kan je betalen? We bieden drie mogelijkheden aan.

  • Via Bancontact. Je kan dit veilig doen door te verifiëren dat jij het bent via je kaartlezer of app (van Bancontact of je bank). Deze betalingen worden afgehandeld door Mollie B.V.
  • Via overschrijving. In dat geval moet je er rekening mee houden dat je betaling eerst moet doorkomen voor we je bestelling kunnen verzenden; dit duurt vaak één of twee werkdagen.
  • Via iDEAL. Je kan dit veilig doen door te verifiëren dat jij het bent via je online bankomgeving. Deze betalingen worden afgehandeld door Mollie B.V.

Heb je een probleem bij het betalen of geen toegang tot deze betaalmogelijkheden? Stuur ons een berichtje, dan zoeken we naar een oplossing.

Ik wil graag zo’n eigen/gepersonaliseerde versie, hoe gaat dat in zijn werk?

  • Stap 1: Voeg de T-shirt (of ander item) met het gewenste design aan je winkelwagentje toe met kleur “ANDERE”.
    Zoals je ziet rekenen we daar geen meerkost voor aan.
  • Stap 2: Er verschijnt een extra vakje ‘namelijk’, noteer daar de kleur(combinatie) die je wenst. Een overzichtje en wat inspiratie vind je hier. Geen reden tot stress, bij eventuele onduidelijkheden krijg je een mailtje van ons.
  • Merk op: het kiezen van een (passend maar nog) niet op de webshop vermeld kleur zien wij niet als een gepersonaliseerd item. Dezelfde retourvoorwaarden gelden dus als voor andere items. (Zie algemene voorwaarden.)

Hoe bestel ik een product op maat?

  1. Je stuurt ons een berichtje met je vraag/idee. Voeg gerust al schetsen, foto’s, designs, … bij.
  2. We bekijken je idee en sturen je mogelijks enkele vervolgvragen over het gewenste design, materiaal, afwerking, …
  3. We maken je een prijsofferte op en geven een indicatie van levertermijn. We houden hierbij rekening met je gekozen product, design, afwerking, oplage, …
  4. Zodra jij bevestigt dat de opdracht en de bijhorende prijs oke zijn gaan we voor je aan de slag. Merk op dat deze bevestiging een betalingsverplichting met zich meebrengt. Meestal gaan we meteen voor je aan de slag, maar cfr. onze algemene voorwaarden kunnen we soms een voorschot of voorafbetaling vragen.
    • We werken je design (verder) uit — indien gevraagd — en sturen je een mailtje met de finale versie of wanneer input van jou vereist is.
    • We bestellen indien nodig de nodige blanco’s en materialen (bij ongewone varianten of grote oplages).
    • We maken je product. Bij grote oplages kunnen we zo gewenst een proefitem opsturen voor we verderwerken.
  5. Bij kleine bestellingen verzenden we je bestelling aan dezelfde tarieven als bij een webshopbestelling. Bij grotere bestellingen is het mogelijk dat je komt afhalen of dat we persoonlijk bij jou leveren.
  6. Als er geen reden was om een voorafbetaling te vragen, dan krijg je bij je levering ook een factuur. Gelieve deze tijdig te betalen.

Hoe snel wordt mijn bestelling geleverd? (Maatwerk)

Dat hangt ervan af natuurlijk. Plaats je een eenvoudige bestelling (1 product, afgewerkt design, gebruikelijke techniek) waarvoor we de materialen in stock hebben; dan gaat je bestelling bijna even snel de deur uit als een webshopproduct (enkele dagen, hoogstens een week). Komt er nog heel wat designwerk aan te pas, bestelde je een grote oplage, koos je een versie of kleur die we niet op voorraad hebben, … dan kan het wel wat langer duren.

Wanneer je ons contacteert, krijg je een nauwkeurigere schatting voor jouw concrete vraag.

Is er een minimumoplage?

Nee hoor, we kunnen zowel one-offs (cadeau, proefproject, …) als (middel)grote oplages (werkkledij, relatiegescheken, …) voor je maken. Sommige technieken zijn minder geschikt voor kleine dan wel heel grote oplages, maar we hebben steeds alternatieven achter de hand.

Kunnen jullie grote oplages voorzien?

Tja, wat is groot? Enkele duizenden stuks kan je wellicht beter ergens anders bestellen. Een veelvoud van 10 of zelfs 100, daarvoor kan je wel bij ons terecht. Bovendien kunnen we voor grotere oplages meer technieken en producten aanbieden dan voor one-offs en kunnen we ook een mooie bulkprijs opmaken. Wel staat daar dan vaak een iets langere levertermijn tegenover dan we voor bijvoorbeeld onze webshop nastreven.

Welke producten maken jullie zoal?

Vanalles; zo bedrukken we textiel, mokken, magneten, … met verschillende technieken maar kunnen we eveneens lasersnijden en graveren. Elke optie oplijsten is met andere woorden onbegonnen werk en super onoverzichtelijk, dus als je niet precies weet wat je zoekt, neem dan eens een kijkje in ons foto-portfolio of op onze webshop. Ons principe is namelijk dat we alle technieken die we voor onze eigen producten en projecten benutten ook kunnen inzetten voor jouw geschenk, promotiemateriaal of project.

Omdat we altijd bijleren, hebben we trouwens vaak meer technieken achter de hand dan er al op de website geraakt zijn. Stuur dus gerust, geheel vrijblijvend, een berichtje met jouw vraag, ook als je je idee hier niet precies omschreven ziet.

Met welke specificaties moet ik mijn design doorsturen?

Wij hebben geen spec sheet, voornamelijk omdat we zo veel mogelijkheden aanbieden — en dat ook bewust doen — dat het enorm veel werk zou zijn voor ons en wellicht alles behalve duidelijk voor jou. Concrete instructies krijg je zo nodig eens je met ons contact opneemt met een beknopte beschrijving van je vraag/idee.

Ik ken niks van design, kunnen jullie helpen?

Tuurlijk! Wij willen bij maatwerk steeds constructief met onze klanten aan de slag gaan. Dit wil zeggen dat we

  • niet alleen met jouw afgewerkte digitale ontwerpen een fysiek product kunnen maken;
  • maar ook je design verder kunnen afwerken tot een versie die geprint en/of gesneden kan worden;
  • of jouw creatieve idee van schets naar digitaal ontwerp naar afgewerkt product kunnen (helpen) vertalen;
  • en zelfs een nieuw design kunnen maken voor jouw idee!

Zit je dus met een idee waar je niet meteen beginnen aan ziet, raak je geen wijs uit de vele mogelijke technieken of wil je dat je specificaties toch even twee en drie keer nagekeken worden … dan ben je bij ons zeker welkom!

Waar vind ik de prijzen? (Maatwerk)

Nergens, je stuurt ons een berichtje met jouw idee, en zodra we de nodige details kennen, maken we een offerte voor je op.

Bij maatwerk is de prijs namelijk afhankelijk van:

  • de oplage (n.a.v. instelkosten, bulkaankoop materiaal, …)
  • het design (heb je dat zelf volledig uitgewerkt, of kregen we een ruwe schets? Hoe groot, fijn en ingewikkeld is je design?)
  • de vereiste / gewenste techniek (niet alle T-shirts worden bijvoorbeeld op dezelfde manier bedrukt)
  • de gekozen materialen en afwerking

We hebben enige tijd richtprijzen vermeld voor enkele “standaard items”, dit doen we momenteel niet meer. Het bleek namelijk helemaal niet evident voor ons om deze up to date te houden. Enerzijds omdat we geregeld nieuwe opties toevoegen aan ons aanbod. Anderzijds omdat het door de opeenvolging van supply chain issues, economische sancties, inflatie en algemene instabiliteit moeilijk is om een prijs te plakken op grondstoffen waar we geen of beperkte stock van hebben. Gezien deze richtprijzen toch meestal niet van toepassing waren, besloten we daarom om ze integraal van onze site te halen.

Komen er nog verplaatsingskosten bij?

Wanneer je locatie zich binnen een straal van 30 km van onze uitvalsbasis (Tiegem) bevindt, dan rekenen wij geen extra verplaatsingskosten aan. Wanneer wij ons verder moeten verplaatsen, vragen we een bijkomende kilometervergoeding van 0,35€ per extra afgelegde kilometer. Bij meerdere workshops op dezelfde locatie of op nabijgelegen locaties, wordt deze kost natuurlijk maar één keer aangerekend.

Regio waarbinnen we geen verplaatsingskosten aanrekenen.

Hoe kan ik zo’n workshop/activiteit reserveren?

Onder elke te reserveren activiteit staat een klein formuliertje waar je je contactgegevens en vragen of wensen kan doorgeven. Wanneer je dit invult, zullen we je spoedig contacteren om eventuele vragen uit te klaren, praktische afspraken te maken en een datum vast te prikken. Alternatief kan je ons mailen of bellen om meer info te verkrijgen en/of een reservatie vast te leggen.

Het kan hierbij helpen om al op voorhand een idee te hebben van:

  • welke workshop(s) je graag wil — kies hierbij uit het aanbod op deze pagina, of schets de situatie waarbij je denkt dat wij je kunnen helpen;
  • wanneer je deze activiteit graag ziet doorgaan;
  • voor welke doelgroep je deze activiteit wil inrichten;
  • eventuele aandachtspunten, een gewenste thematische insteek, bijzondere noden van een of meerdere deelnemers, …

Er staat geen prijs bij de workshop die me interesseert, is deze niet (meer) beschikbaar?

Alle activiteiten op onze overzichtspagina zijn beschikbaar, tenzij er “archief” bij staat. Soms vermelden we geen prijzen omdat er verschillende invullingen mogelijk zijn en de prijs daar sterk van afhangt (e.g. korte / lange versie, high-tech/low-tech opties, materiaalkosten, …) We werken graag in overleg met de klant en een gigantische prijsformule schrikt ook maar af. Bovendien groeperen we soms ook gelijkaardige workshops thematisch om de pagina makkelijk doorzoekbaar te houden.

Je kan ons natuurlijk altijd vrijblijvend contacteren met jouw voorkeuren en dan rekenen we de prijs met plezier even voor je uit.

Hebben jullie ook workshops voor volwassenen?

Natuurlijk! Ook al zie je misschien weinig workshops die enkel voor volwassenen zijn, van alle workshops waar enkel een minimumleeftijd vermeld staat, hebben we ook een volwassenenversie in gedachten. Het tempo en de diepgang zal wat anders zijn dan voor kinderen, maar we maken het net zo interessant!

Waarom zo’n ruime doelgroepen?

Bekeek je onze workshops en krijg je het gevoel dat we er maar wat naar gokken met de leeftijden? Wel, ja en nee.

Ja, want een leeftijd zegt niet zoveel. Twee kinderen van dezelfde leeftijd kunnen een heel andere voorkennis en vaardigheden hebben. Toch proberen we een (minimum)leeftijd mee te geven om een richtlijn te geven.

Nee, want we hebben echt wel versies en aanpassingen in gedachten voor verschillende segmenten van die ruime doelgroep. Wij vertrekken voor het ontwerp van een workshop namelijk bijna altijd vanuit de (wetenschappelijke) inhoud, en gaan dan kijken welke voorkennis en/of vaardigheden nodig zijn. Zo bepalen we een minimumleeftijd. Daarna vragen we ons af of er genoeg diepgang mogelijk is om ook oudere kinderen en/of volwassenen te kunnen boeien. Indien niet, dan voegen we ook een maximumleeftijd toe.

Soms geven we desondanks een veel concretere doelgroep omwille van de methodiek, aanknopingspunten met de leerdoelen uit de lessen op school, … Dit wil a priori niet zeggen dat het onderwerp voor oudere jongeren of volwassenen niet interessant kan zijn, maar gewoon dat de huidige workshop er niet op gericht is. Ons contacteren bij interesse kan dus nooit kwaad.

Zijn er activiteiten voor gemengde groepen?

Ja, maar niet al onze activiteiten met een ruime doelgroep laten dit toe.

Je kent misschien de WIRED-reeks Explained in 5 levels of difficulty. In deze reeks leggen experten hetzelfde concept uit aan zowel een kind als een expert, maar niet aan beide tegelijk. Wel, zo gaat het met veel van onze activiteiten ook. We kunnen een stuk (wetenschappelijke) inhoud op verschillende niveaus tof brengen door methodieken te variëren en extra diepgang toe te voegen.

Het is echter niet altijd mogelijk om in een erg gemengde groep ervoor te zorgen dat iedereen kan volgen én dat iedereen iets nieuws bijleert. Bij zelfgestuurdere activiteiten kan dit vaak wel en ook een opdeling in deelgroepen kan een uitkomst bieden. Contacteer ons gerust met je vraag en dan bekijken we voor het thema dat je in gedachten hebt wat we kunnen doen.

Hoe schrijf ik in voor een workshop/kamp/activiteit?

Bij activiteiten waar je rechtstreeks kan inschrijven (in tegenstelling tot workshops die door een klasgroep, jeugdgroep, organisatie, … kunnen aangevraagd worden) staat onderaan de pagina een formulier waarmee je kan inschrijven, een melding dat de inschrijvingen afgesloten zijn (bijv. kamp van vorig jaar) of een formuliertje om je op de wachtlijst terecht te komen, indien een activiteit reeds volzet is.

Je schrijft dus in door naar de activiteit in kwestie door te klikken en minstens de verplichte velden (met een * aangeduid) van het formulier in te vullen. In principe ben je dan ingeschreven. Bij bijzondere gevallen kan het echter zijn dat we nog contact met je opnemen, omdat we twijfelen aan de toegankelijkheid van de activiteit voor de deelnemer (e.g. ontoegankelijke locatie, mismatch qua leeftijd, …). Na inschrijven zul je nog een betaalverzoek krijgen. Indien die niet betaald wordt, zal de deelnemer uiteraard ook niet kunnen deelnemen aan de activiteit.

Hoe betaal ik voor een workshop/kamp/activiteit?

Tenzij anders aangegeven op de aankondiging (gratis toegang / vrije bijdrage / betalen op de activiteit zelf / …), sturen we je een betaalverzoek na inschrijven. Je hoeft je geen zorgen te maken als je dit niet meteen ontvangt, we versturen deze namelijk manueel.

Zo kunnen we je inschrijving eerst even nalezen en zo nodig contact opnemen. Bovendien sturen we normaal pas betaalverzoeken uit eens de activiteit het minimumaantal deelnemers bereikt heeft, en dus niet noodzakelijk meteen na het ontvangen van je inschrijving. We doen dit om te vermijden dat je betaalt voor een activiteit die alsnog geannuleerd kan worden door gebrek aan deelnemers. In nog uitzonderlijkere gevallen kan een activiteit geannuleerd worden door onvoorziene omstandigheden en betalen we natuurlijk reeds betaalde inschrijvingsgelden terug.

Kan ik mijn inschrijving nog annuleren?

Indien je ingeschreven bent en reeds betaald hebt, kan je je inschrijving niet zomaar annuleren. Indien je toch wenst te annuleren, stuur je ons best zo snel mogelijk een mailtje. Afhankelijk van de timing, het type activiteit en reden tot annulatie kunnen wij misschien een deel van het inschrijvingsgeld terugstorten. Alternatief kan je de reservatie kostenloos laten overzetten naar een vriend of kennis.

Als vuistregel; hebt je recenter dan 14 kalenderdagen terug ingeschreven, én is de activiteit minstens één (resp. twee) weken in de toekomst ingepland voor een eendaagse (resp. meerdaagse) activiteit, dan kan je annuleren met volledige terugbetaling cfr. het herroepingsrecht. In andere gevallen kan je misschien je inschrijvingsgeld gedeeltelijk terugkrijgen.

Waarom moet ik een laptop meebrengen?

Voor sommige activiteiten vragen we een eigen laptop mee te brengen, omdat we met behulp van applets en/of programmeren gaan werken. We doen dat omdat we (voorlopig) geen eigen laptop hebben voor elke deelnemer. Kan je zelf geen eigen laptop meebrengen, stuur ons dan een berichtje alvorens in te schrijven, dan zoeken we in overleg een oplossing.

(Hoe) wordt er eten voorzien?

Bij activiteiten die een volledige dag duren, zal steeds vermeld worden of er eten voorzien wordt of de deelnemer eigen picknick moet meebrengen. Op meerdaagse kampen gaan we veelal samen koken, maar dit kan van kamp tot kamp variëren.

Houden jullie rekening met allergieën?

Natuurlijk … in de mate van het mogelijke. We kunnen niet alle bijen verbannen van de aardbol omdat je kind allergisch reageert op bijensteken, maar we houden rekening met alle allergieën waarvan we op de hoogte gesteld worden.

Bij activiteiten waar samen gaan koken/bakken, handschoenen gebruiken, … voorzien we in dat geval alternatieven zonder allergenen. Soms zal het allergeen in kwestie echter wel nog aanwezig zijn (voor andere deelnemers). Daarom vragen we bij erg ernstige allergieën (bijv. anafylactische reactie) dat je dit ook meedeelt, zo kunnen we in overleg eventueel bijkomende maatregelen nemen.

Mijn kind is net te jong/oud, kan hij/zij toch deelnemen?

Misschien; we weten dat een leeftijd soms niet veel zegt. Twee kinderen van dezelfde leeftijd kunnen heel andere voorkennis en (sociale) vaardigheden hebben. Toch moeten we de lijn ergens leggen, want niet elke activiteit werkt met een erg gemengde groep.

Stuur ons bij twijfel een berichtje voor je inschrijft of vul het veld “waarom is dit iets voor hem/haar” uitgebreid in. We bekijken deze situaties geval per geval en houden daarbij rekening met interesse, voorkennis, sociale groep, … van de deelnemer alsook de werkwijze, groepsgrootte, … van de activiteit.

Lukt het toch niet, dan komt er op een later tijdstip misschien een gelijkaardige activiteit voor een doelgroep die beter past. Indien je dit wenst houden we je graag op de hoogte.

Kan iemand met een beperking, leerstoornis, chronische ziekte, … deelnemen?

Natuurlijk … in de mate van het mogelijke.

Onze activiteiten gaan vaak door in kleine groepen, wat ze al toegankelijker maakt voor deelnemers met bijzondere noden. Wij vinden ook dat deze extra noden geen reden mogen zijn om niet aan STEAM-activiteiten deel te nemen, dus doen we graag wat we kunnen om ons aanbod toegankelijk te maken. We gaan hierbij steeds in overleg met de deelnemer en/of ouder.

Toch kunnen we geen garanties bieden. Wij zijn geen medici of deskundigen op dit vlak, we willen de kwaliteit kunnen garanderen voor heel de groep en soms is de locatie of de methodiek gewoon niet geschikt. Lukt het echt niet, maar is er wel interesse, dan gaan we graag op zoek naar mogelijkheden en partners om in de toekomst een nog toegankelijkere versie van de activiteit op te zetten.