Illustratie konijn uit hoed met speelkaart en getallen.

Wiskundige symbolen en formules staan voor sommigen al synoniem voor hekserij en hocus pocus, maar in deze workshop bekijken we enkele échte goocheltrucs gebaseerd op wiskundige principes en ideeën. Geen saai gereken, maar wel trucs met munten, touwen, kaarten … We starten met een interactieve demonstratie en nodigen de leerlingen uit om verklaringen te zoeken. En uiteindelijk geven wij onze geheimen wél prijs! We bekijken in detail welke wiskunde achter de schermen speelt en welke ‘serieuze’ toepassingen die kennen: binaire getallen geschikt voor computers, grafentheorie en het verhaal van Euler in Königsberg, codeertheorie en het probleem van krassen op een cd, en misschien zelfs de eerste stappen in grafen- en knopentheorie.

Praktische informatie

  • Doelgroep: tweede en/of derde graad; we hebben een variabele selectie goocheltrucs afhankelijk van het doelpubliek.
  • Duur: 2 lesuren.

Ervaringen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *