Een week op “Geheimenkamp”

  • Berichtcategorie:Kampen

Ons “Geheimenkamp” van maandag 18 tot vrijdag 22 augustus was er ene voor serieuze curieuze­neuzen! Die sloot meteen aan op de kamp­week “Abstract spelen, abstract denken” waarover we reeds een blog­post schreven. Het was voor ons dus een kort weekend en ook dit kamp zelf vloog in een mum van tijd voorbij. In dit verslag gaan we natuurlijk niet al onze geheimen prijs­geven, maar delen we wel graag een overzicht van alle activiteiten met veel fijne foto’s.

We zaten in een gezellig huisje in jeugdverblijfcentrum Hoogveld in Zedelgem, een uitgestrekt kasteel­domein vlak naast een natuur­gebied met gemoedelijke wandel­routes. We hadden mooi uitzicht op een boom­gaard en maakten zondag nog een mooie voor­bereidende verkennings­tocht.

Maandag

Bij wijze van kennismaking gingen we meteen aan de slag met het kraken van een grote (zelf ontworpen) puzzel­doos. Die bestond uit meerdere lagen en parallelle puzzels, vol doolhoven, tangram­puzzels, het periodiek systeem … Een ideale kennis­making! Niet alleen was er immers meteen nood aan samen­werking en leerden de kinderen elkaar al doende kennen, ook wij konden zo hun achtergrond­kennis wat inschatten. In een ruim ander­half uur zochten ze alles tot op de bodem uit. Onderaan de doos zat allerlei materiaal dat de rest van de week nog van pas zou komen, zoals walkie­talkies.

Een aantal klassieke codes zat al verstopt in de puzzeldoos en enkele enthousiaste kinderen herkenden die, maar na het middag­eten gingen we wat dieper in op de codes die elke puzzel­liefhebber of code­kraker zou moeten (her)kennen. Het ging van morse, braille en semaforen — codes bedoeld om bood­schappen over te brengen over een bepaald kanaal — tot Caesar­rotatie, het Vigenère­cijfer en autoclave — codes bedoeld om bood­schappen onlees­baar te maken zonder een bepaald sleutel­woord. Natuurlijk werd het niet zomaar een saaie les: we demonstreerden de manier van werken telkens aan de hand van een strookje tekst, en het werd al snel duidelijk dat elk strookje een instructie van een recept voorstelde.

Het bleef nog even het raden naar welke lekkernijen we aan het ontcijferen waren, want we zijn tot halver­wege de reeks geraakt. Met ook nog een uitgebreide groeps­wandeling doorheen het terrein was de eerste dag al goedgevuld. We sloten ’s avonds af met een reeks thematische gezel­schaps­spellen: Codenames, Bomb Busters, Break the Cube, …

Dinsdag

Niet zozeer een code maar wel een techniek die tot ieders arsenaal moest behoren, is frequentie­analyse. Het verbaast je wellicht niet dat niet elke letter in een Neder­landse tekst even vaak voorkomt: een E of een N kom je veel vaker tegen dan een Q of een Y. Zo kun je systematisch aan de slag om veel eenvoudige geheim­schriften vrij rechttoe-rechtaan te kraken. Ook op woord­niveau kun je gericht gokken: een woord van de vorm “XXY” staat waarschijnlijk eerder voor “EEN” dan voor “UUR”. Sara wijdde de dinsdag­voormiddag aan een introductie tot frequentie­analyse.

Jens was intussen op een andere manier druk in de weer. ’s Namiddags vlogen we namelijk in een activiteit die de rest van de dag in beslag zou nemen en die nog enkele uren voor­bereiding kostte: een heuse bos­zoek­tocht doorspekt met codes, puzzels en raadsels! Eenmaal alle ±30 puzzels verstopt achter banken, onder bruggen, tussen boom­stronken en rondom paaltjes, legden we een grote draagzak op tafel, dicht­gemaakt met een cijfer­slot, en enkele cryptische eerste instructies.

We deelden de kinderen op in drie teams. Elk team kreeg een abstract kaartje van het domein, een klembord met klad­papier voor notities, en een walkie­talkie. Eenmaal uitgerust vloog iedereen enthousiast naar buiten en haast het bos in, ook al was de eerste instructie eenvoudigweg “Zoek het niet te ver” — de eerste puzzels waren eenvoudig­weg achter een regen­pijp vlak bij de deur verstopt.

De eerste drie puzzels werden best snel opgelost op de picknick­tafel voor de deur. Er kwamen instructies tevoorschijn die de drie teams elk naar een ander hoekje van het domein leidden, dus het duurde niet lang vooraleer de teams echt vertrokken waren. Op elke locatie hing een nieuwe puzzel, die door­verwees naar een nieuwe locatie met een letter­sudoku. De drie sudoku’s hadden dezelfde oplossing — MOESTUIN — zodat iedereen kon verzamelen en eerste ervaringen uitwisselen. Waar nodig konden we dan bijsturen of teams herverdelen, maar dat bleek niet nodig.

De drie nieuwe puzzels in de moestuin bleken al wat lastiger, maar met wat groeps­werk was iedereen weer vertrokken. In de tweede etappe werden de uitdagingen al wat moeilijker én was er meer nood aan communicatie: de teams struikelden geregeld op een opgave waar dan ook componenten of een sleutel van een ander team voor nodig was, dus de walkie­talkies werden nu al meer gebruikt.

Ettelijke codes, vouwpuzzels, cijfers, tangrams en rebussen later ontdekte elk team uiteindelijke een trans­parantje met onleesbare strepen. Je hebt ‘m al door: het was weer tijd om te verzamelen en de vondsten samen te leggen. Op elkaar kwam er de bood­schap dat er misschien wel iets onderaan de picknick­tafel voor het huisje kon hangen … Ja hoor, enkele uren en vele kilo­meters na de start kwam de realisatie dat de laatste stappen op vijf meter van de voordeur te vinden waren.

De derde en laatste etappe was de moeilijkste, en niet iedereen had nog evenveel energie over, maar opgeven was uiteraard geen optie! Toen de laatste puzzel­stukjes op hun plaats vielen en de rugzak z’n geheimen prijsgaf, vonden de kinderen er de ingrediënten voor een gezellige avond aan een kampvuur: marsh­mallows een set barbecue­prikkers.

Woensdag

Na een goedgevulde en intense dinsdag was woensdag een rustigere dag. We keken naar de resterende codes in het mysterieuze recept en zagen zo wat minder bekende codes als het Playfair­cijfer, zigzag­cijfer, boekcodes en Bacon­schrift. Tot slot was er nog een transpositie­cijfer nodig om alle gevonden instructies nu effectief samen te leggen tot een zinvol recept. Het kwartje viel waarvoor de extra letters bij elke instructie dienden: die vormden het sleutel­woord BROWNIE­BESLAG en dicteerden zo de goeie volgorde.

Ook knutselden we onze eigen kaartjes naar het thuis­front, waarin iedereen enthousiast vertelde hoe leuk het kamp eraan toeging — tenminste, dat denken we toch, want uiteraard schreven we onze bood­schappen in geheim­schrift.

’s Avonds was het tijd voor een gezellige film­avond. Onze projector toverde de overloop om in een heuse bioscoop met een thematisch toepasselijke film.

Donderdag

Wat er donderdag precies op de planning stond, dat was nog steeds — je raadt het nooit — een geheim. De enige tip was een capsule met daarin zicht­baar een mysterieuze envelop. Helaas zat die — uiteraard — op slot met een vijf­letterig woord.

We vonden het stiekem wel fijn om die capsule open en bloot te zetten (wel, niet letterlijk open). Zelfs al gaven we in de loop van de week enkele aan­wijzingen vrij, zoals het wapen­schild hiernaast als laatste tip, onze bedoeling was dat de capsule pas opgemaakt kon worden op het moment der waarheid.

Met de capsule nog op slot moesten we toch eens een bus halen voor een uitstap naar de mooie stad Brugge. Na een kleine wandeling zetten we ons neer op het Simon Stevin­plein, waar op dat moment net een soort modulair pop-up speel­plein stond opgericht. Het was een welkom tafereel om te picknicken en nog wat energie vrij te spelen. Maar we kozen het plein natuurlijk niet toevallig: na een kleine aan­moediging gingen enkelen het stand­beeld van nabij bekijken en herkenden ze daar de figuur op het wapen­schild (de fameuze clootcrans van Simon Stevin). Met de voornaam SIMON werd de capsule geopend, en daarin vonden we … toegangs­tickets voor een escaperoom!

De escaperoom in kwestie was de SOS PACIFIC I & II bij Exit Games. Over onze belevenissen daar kunnen we helaas (om voor de hand liggende redenen) niet veel vertellen noch foto’s delen. Korte samen­vatting: (1) we splitsten ons op in twee teams om twee parallelle kamers op te lossen, niet alleen tegen de tijd maar dus ook tegen elkaar, (2) de codes en puzzels van eerder in de week bleken ook hier zeker en vast nuttig, en (3) we beleefden met ons allen veel plezier aan de escaperoom!

Op de weg terug was er nog een tussen­stop aan het kasteel van Loppem. Daar kun je immers een prachtig onder­houden dool­hof bezoeken. Blijkbaar had iedereen na het speelplein/­speleobox over de middag en na de escape­room nog steeds energie te over, want er werd serieus wat rond­geracet in dat doolhof!

Zoals beloofd zaten we ’s avonds buiten aan een kampvuur om te bekomen van deze tjokvolle dag, al marsh­mallows roosteren en napraten over de vele avonturen. Misschien was alle activiteit onderweg toch een beetje te veel van het goede, want het was wel duidelijk dat iedereen goed afgemat was.

Vrijdag

De planning voor de laatste dag was een tikje kalmer. We hoopten dat iedereen doorheen de week heel wat ideeën kon opdoen om niet alleen een kaartje te versleutelen maar ook een grotere puzzel­zoek­tocht uit te stippelen, net zoals ons bos­avontuur dinsdag. We verdeelden de kinderen op in twee groepen met als uitdaging om een reeks originele puzzels voor het andere team uit te werken. Elk team liet z’n creativiteit de vrije loop en de resultaten mochten er zijn: iedereen beleefde duidelijk plezier aan zowel het maken als het kraken ervan.

Er was nog een nabespreking met een korte evaluatie van de week, en we zijn meer dan een beetje trots dat onze bos­zoek­tocht meermaals nóg leuker bevonden werd dan de escape­room!

De rest van de namiddag werd gevuld met meer gezelschaps­spellen zoals Cryptid, terwijl een per een de ouders langskwamen en we de klaar­gestoomde speur­neuzen vaarwel moesten zeggen. Wel, wij willen er alleszins geen geheim van maken dat we ons de hele week rot geamuseerd hebben … en we zijn vrij zeker dat we niet de enige waren. Hopelijk tot nog eens!

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *